Industria cu peste 6.000 de angajați în România care a doborât un nou record

de: Paula Artin
20 10. 2020

Pentru prima oară în istoria industriei de game development din România, cifra de afaceri înregistrată de cele peste 100 de studiouri ce activează local a depășit 200 milioane de dolari, potrivit datelor oferite de studiul anual al RGDA (Asociația Dezvoltatorilor de Jocuri Video din România).

Suma reprezintă o creștere de 14,65% față de anul 2018. 59% dintre studiourile românești se află în București, 17% în Cluj-Napoca, 7% în Iași, 5% în Timișoara și 3% în Brașov, restul desfășurându-și activitatea în orașele mici ale țării.

Cele mai importante 10 companii românești în 2019 după cifra de afaceri sunt Ubisoft România, Electronic Arts România, Gameloft România, Amber Studio, Playtika, Ati Studios, Super Hippo Games, Quantic Lab, King Games Studio, Bandai Namco și Those Awesome Guys.

Ce jocuri au condus la această creștere?

În 2019, industria s-a remarcat prin mai multe jocuri de renume create de birourilor locale ale marilor studiouri de gaming din România.

Astfel, Ubisoft București a avut o contribuție considerabilă la dezvoltarea Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint, 200 de români fiind implicați în crearea lumii din joc, a mai multor misiuni, componenta PvP fiind realizată în totalitate la București.

Biroul Ubisoft din București a lucrat și la jocul Watch Dogs:Legion, ce va fi lansat pe 29 octombrie 2020.

Electronic Arts România a contribuit la dezvoltarea FIFA20, ce a inclus în premieră Liga 1 din România cu toate cele 14 cluburi de fotbal locale.

Amber, cel mai mare studio local independent dezvoltator de jocuri, a deschis un nou birou în Botoșani, 2019 fiind și anul în care a raportat cea mai mare cifră de afaceri din istoria sa.

În 2019, studiourile locale au lansat titluri precum Bossgard (Sand Sailor Studio), Gibbous – A Chtulhu Adventure (Stuck in Attic), Raiders of the Lost Island (Last Tales) sau Yaga (Breadcrumbs Interactive), care au fost apreciate la nivel internațional, atât de critici cât și de un fanbase consistent.

“Urmează 5 ani definitorii în care industria locală trebuie să-și demonstreze potențialul creativ, să producă titluri originale de mare impact internațional. Este și o oportunitate pentru statul român să sprijine acest sector cu potențial.

Un exemplu de succes la care ne raportăm des este Polonia, care are un veritabil brand de țară – seria de jocuri “The Witcher”, jocuri ce s-au bucurat de un enorm succes internațional.

De asemenea, Polonia are un număr record (peste 50) de companii dezvoltatoare de jocuri listate pe bursă, este un sector important pentru economia lor.

Toate aceste succese s-au întâmplat și cu ajutorul statului, care oferă diverse scheme de ajutor și de stimulare a industriei dar și datorită accesului la investitori privați (locali sau din străinătate).

Investitorii români au început deja să privească către acest sector atractiv, câteva studiouri independente bucurându-se de finanțările acestora”, a declarat Cătălin Butnariu, președinte RGDA.

Studiul este realizat ca preambul a Dev.Play, conferința dezvoltatorilor de jocuri video din România și Europa de Est, ce va avea loc online anul acesta în perioada 3-4 noiembrie.